فضای فاز ناجابه جایی و مکانیک کلاسیک دگرگون شده

پایان نامه
چکیده

سابقه استفاده از ایده فضا-زمان ناجابه جایی به زمان هایزنبرگ باز می گردد. نخستین فرمول بندی رسمی فضا-زمان ناجابه جایی در فیزیک در سال 1947 میلادی توسط اشنایدر مطرح گردید. اخیرا مطالعه مکانیک کلاسیک در فضای فاز ناجابه جایی در کانون توجه قرار گرفته است. در این پایان نامه فرمول بندی مکانیک کلاسیک در یک فضای فاز ناجابه جایی ارائه می گردد. روابط ناجابه جایی نه تنها میان مختصات فضایی بلکه بین تکانه های متناظر با مختصات فضایی ظاهر می گردند. پس از معرفی کروشه های پواسون دگرگون شده در فضای فاز ناجابه جایی تعمیمی از قانون دوم نیوتون به دست آورده می شود. نشان داده می شود که شتاب مربوط به یک ذره آزاد در فضای فاز ناجابه جایی مخالف صفر است. دلیل وجود این شتاب غیر صفر برای ذره آزاد را می توان به ناجابه جایی بودن تکانه ها در فضای فاز نسبت داد. در مثالی دیگر معادلات حرکت وابسته به نوسانگر هماهنگ ناجابه جایی به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین مسئله حرکت یک ذره باردار در صفحه ناجابه جایی در حضور یک میدان مغناطیسی خارجی یکنواخت عمود برصفحه مورد بررسی قرار می گیرد. چنین مثالی از دیدگاه پدیده شناختی مورد توجه است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معادله بته سالپیتر در فضای ناجابه جایی

در این مقاله اثر فضای ناجابه جایی بر معادله بته سالپیتر برای حالت مقید دو ذره بررسی شده است. در این بررسی حالات مقید دو ذره ای با ذرات اسپین -0 اسپین0, اسپین 2/1- اسپین 2/1 و اسپین 1/2- اسپین 0 در نظر گرفته شده است. در طیف انرژی, پایینترین تصحیح مستقل از اسپین در همه موارد از مرتبهθα4شروع می شود. در همین حال تصحیح وابسته به آسپین در فضای ناجابه جایی از مرتبهθα6می باشد.

متن کامل

حل مساله کولن در فضای فاز مکانیک کوانتومی

در این مقاله مساله کولن درنمایش فضای فاز کوانتومی بررسی می شود.

متن کامل

بررسی تطابق میان مکانیک کوانتومی و مکانیک کلاسیک در فضای فاز

پس از ارائه اصل عدم قطعیت همواره یافتن راهی برای مکانیک کوانتومی در فضای فاز چالشی اساسی بوده است. در این پایان نامه این چالش را به چالش کشیده ایم!!!!

معادله دیراک و نوسانگر کلاین-گوردون در فضای فاز ناجابه جایی دو بعدی

مطالعات اخیر در نظریه ریسمان و گرانش کوانتومی نشان می دهند که فضا-زمان در مقیاس طول پلانک ناجابه جایی می باشد. از سوی دیگر گرافین را می توان توسط یک معادله ی دیراک بدون جرم توصیف کرد. در این پایان نامه، ما طیف انرژی مربوط به یک لایه ی گرافین را در حضور یک میدان مغناطیسی یکنواخت خارجی در یک فضای فاز ناجابه جایی دو بعدی به دست می آوریم. همچنین، طیف انرژی برای یک نوسانگر کلاین-گوردون در فضای فاز ن...

جابه جایی انرژی فرمیونهای غیرنسبیتی برهمکنش کننده در فضای ناجابه جاگر

در فضای نا جا به جا گر برهمکنش موضعی به برهمکنشی غیر موضعی تغییر شکل می یابد. فرمولبندی نظریه میدان کوانتومی امکان بررسی تاثیر یک چنین تغییری را بر روی انرژی یک سیستم فیزیکی به دست می دهد. در این مقاله با به کارگیری فرمولبندی نظریه میدان, جا به جایی انرژی مرتبه اول برای تجمعی از ذرات فرمیونی غیر نسبیتی با برهمکنش موضعی تا تقریب مرتبه دوم از پارامتر نا جا به جایی محاسبه شده است. نتیجه به دست آمد...

متن کامل

بررسی نوسانگرهای کلاین-گوردن و دیراک در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت

در این مقاله نوسانگرهای کلاین - گوردن و دیراک را در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت بررسی می کنیم و نشان می دهیم که به ازای میدان مغناطیسی خاصی شکل این نوسانگرها در فضای ناجابه جایی به فضای معمولی نگاشته می شوند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023